JA, Farver påvirker dit sind i alle forhold !

Ved du, hvordan farver påvirker dig?

Hvis du tager udgangspunkt i en fastfoodkæde med en fremtræden rød farve i hele indretning, vil du uden tvivl ikke forvente et længere afslappet måltid der. Dette kan kun skyldes din præference for at holde dit ophold kort. Derfor valgte du det, ikke? Du valgte mad, der kunne tilberedes eller spises hurtigt, i restauranten eller i bilen eller endda hjemme. Der er en stimulerende virkning af den røde, som generelt giver os en følelse af rastløshed og et behov for at komme i bevægelse for dem i miljøet. Det er et strategisk designvalg at man kun opholder sig kortvarigt i restauranten, så nye kunder kan komme til.

Hvis du går ind i en ny sportsbutik i indkøbscenteret for at købe din far en gave til fars dag, ville du blive helt blæst væk for at se et stort pink logo over indgangen til butikken? Ville du beslutte dig for at skulle gå til den anden butik, med grønne, røde og brune? Funktionelt ville den givende gave ikke have nogen forskel på i praksis, men måske må de fleste af jer føle, at din far fortjener den mandlige robusthed, er noget mere maskulin inden hvad et stort pink logo sender ud. Hvis det var en gave til din mor, ville du sandsynligvis ikke have noget problem med dette og farvevalget.

Farve Studier / Reseach

Nogle dokumenterede studier af farmaceutiske leverandører, viser at man forbereder placebomedicin ved at vælge farver, der kan medvirke til at generere den ønskede effekt, såsom røde piller som stimulans og blå piller til søvn. I 2000 havde Glasgow Skotland installeret blå gadebelysning med resultatet af en markant reduktion af kriminaliteten i området. Siden da har andre samfund også lavet denne ændring, men resultaterne og virkningen af ​​dette er stadig ikke kendt.

Ifølge psykologen Andrew J. Elliot. Vi skaber associationer ved at bruge farve til at vurdere fysisk attraktivitet i vores private forhold. Interessant nok reagerer kvinder generelt ikke på deres mandlige partnere på grund af farve. Hvis de finder dem attraktive, er det ikke relateret til deres tøjs farve. Kvinder tager dog selv hensyn til farve, og hvis sexet er det udseende, de går efter, vælger de rødt. Og måske med meget god grund. Elliots undersøgelse finder ud af, at mænd i sociale situationer vil søge følge af en kvinde, der har mere rødt på end nogen anden farve.

Hvordan farver påvirker humør

Undersøgelser om farvepræferencer i forbindelse med humør er noget ufatteligt på grund af de mange andre påvirkninger vi har af arv, kultur, historie, der kan påvirke vores opfattelser, men det er bemærkelsesværdigt, at mere umiddelbare påvirkninger giver mere forudsigelige resultater. En person, der oplever forkølelse, vil nemt blive tilfreds i et miljø med varme farver. Og personer, der kommer ind fra varmen, vil være taknemmelige for et værelse med kølige farver.

Carl Jung så farve som et vigtigt redskab i psykoterapi, idet han bemærkede at hver farve som han så det, var symbolsk for en bestemt tilstand eller genstand, såsom guld, emballage, spiritualitet og intuition. I USA, har samfundet knyttet visse grundlæggende betydninger til de store farver, der beskrives her.

Rød (S)

Rød er en betydningsfuld farve i den sensoriske eller sociale verden. Reflekterende lyst, negative udfordringer, spænding og kærlighed.

Gul

Også en Social og Sensorisk farve, kan påvirke på jalousi, kompetence og lykke.

Grøn (F)

Grøn har indflydelse i en funktion som indikator for god smag, og Social og Sensorisk forbundet med misundelse.

Blå

Spiller betydeligt i både funktionalitet og Sensorisk / Social-Associeret med maskulinitet og Kompetence og kan være lige så indflydelsesrige som (F) samt være forbundet med høj kvalitet.

Lyserød

Hvad der kan være overraskende for nogle er, at denne “girly” farve i (S) kategorien, menes at afspejle sofistikation og oprigtighed.

Lilla (violet)

En stærk tilstedeværelse i (S) området, ses som forbundet med Sofistikation, autoritet og magt.

Brun

Brown er entydigt anerkendt som symbolsk for robusthed, en strengt (S) indflydelse.

Sort

Opdelt noget mellem Functional (F) og Social / Sensory (S) er symbolisk for Sorg (S) Sofistikering (S) Frygt (S) og Dyr (F)

Hvid

Påvirker vores opfattelser strengt i det Social og Sensorisk område, hvilket afspejler lykke, oprigtighed, renhed.

Der er endda en videnskab til, hvordan virksomheder kan kombinere mere end en farve i et logo design, og afhængigt af målgruppen, brug høje kontrastfarver i design eller lav kontrast. Det egentlige logo design vil have en vis indflydelse på høj mod lav kontrast. Tit kan køberen kan være ligeså tiltrukket af et produkts logoudseende som for funktion og kvalitet.

I markedsføring og reklame tages der også en vigtig beslutning ved valg af farve og navn også, for at produktet kan øges med et navn, der lyder mere eksotisk eller smukt.

Så en meget rød læbestift, i stedet for at blive solgt som “Bright Red”, vil sandsynligvis have et navn som “Cherry Dazzle”, så kunderne vil ikke så sandsynligt undrer sig over de valg de ser.

Produktmærkning er også meget omhyggeligt valgt til at generere det største fokus mod det pågældende produkt på en butikshylde. Kendte navne og mærker kan ændre sig, hvis tendenser i køberpræferencer udvikler sig og ændres. Generiske og forretningsmærker antager dog mindre af denne frie ånd. Hvis emballagen af ​​et mærke shampoo af foretrukne navne har længe haft en skinnende grøn etiket, ville det tjene de generiske mærker til at ligne det tæt nok til at give kunderne tillid til dens lighed. At skifte til det mere trendy farveskema ville kun være effektivt.

Vi er også lidt påvirket af de farver vi ser i indretningen af ​​butikken, selv et displayvindue ved indgangen til en butik med varme farver kan tiltrække kunder i butikken, og nogle impulskøb kan finde sted, men for planlagte indkøb af genstande, der kan kræve en del overvejelser og tanker, butikken med køligere indretning har større sandsynlighed for at få kunder, der laver et målrettet køb.

Vores forhold til farve er baseret på så mange forskellige påvirkninger, der er baseret på køn, DNA og kultur, som hvor energisk eller træt vi kan være på et givet tidspunkt, og de mange ukendte tidligere forretninger med en farve for hver enkelt person, det er klart en videnskab, der næsten er umulig at forstå fuldt ud.